terug naar Begeleiding

Vanaf het moment dat het College van Zorgverzekeraars (het CVZ) bepaalde dat per 1 januari 2011 bij de functie begeleiding geen dieren meer ingezet mogen worden, heeft Paulien niet stilgezeten om daar verandering in te brengen. Nadat het CVZ contact met het platform “paarden in de zorg” afhield, heeft Paulien eerst nog naar de toenmalige koningin een brief geschreven met de vraag of zij haar netwerk kon inschakelen om een gesprek met het CVZ voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk was er zelfs een brief naar de koning (zo lang duurde het van het kastje naar de muur gestuurd worden) voor nodig om met het CVZ te kunnen spreken. In oktober 2014 was het dan zo ver, waar Marie-José Enders van de faculteit antropozoologie en Paulien samen de vertegenwoordigers van het CVZ overtuigden van de kracht van de inzet van dieren en hoe dieren juist bij het oefenen van gedragsvaardigheden zo’n belangrijke en motiverende rol kunnen spelen. Uiteindelijk zeiden ze van het CVZ tegen Paulien dat als ze in het kader van de transitie naar de gemeenten bij de gemeenten net zo’n warm pleidooi kon houden voor de inzet van dieren in de hulpverlening, dat ze dan vast en zeker de zorg vergoed zou kunnen krijgen. Ze boden zelfs aan om ondersteuning te bieden om er naartoe te werken dat zorgverzekeraars het inzetten van dieren in de hulpverlening zou gaan vergoeden. Dat blijkt in de praktijk echter veel makkelijker gezegd dan gedaan en daarin is nog een lange weg te gaan.

Inmiddels hebben we gemeenten uit onze jarenlange ervaring ervan kunnen overtuigen dat kinderen eerder te bereiken zijn in begeleiding als ze gemotiveerd worden door dieren. Dieren bieden namelijk een fantastische ingang om met de kinderen te werken aan doelen zoals het oefenen van vaardigheden die het zelfvertrouwen vergroten, het oefenen van het samenwerken, contacten aangaan, emoties uiten en ermee omgaan, ADL taken in te slijpen en dus de zelfredzaamheid te bevorderen. Keer op keer is gebleken dat kinderen zich eerder veilig en vertrouwd voelden als er een dier betrokken was bij het oefenen van vaardigheden. Dat is de eerste stap waaraan wij al jaren gewerkt hebben om tot ontwikkeling en verandering te komen. En dankzij de dieren hebben we fantastische resultaten behaald in het vergroten van de zelfredzaamheid en het voorkomen van uithuisplaatstingen. Bij een PGB ligt de inzet van dieren nog steeds een beetje moeilijk, maar via Zorg in Natura wordt het gewoon vergoed door de gemeenten.

Indien u meer informatie wilt over de over de kracht van het inzetten van dieren, kunt u dat vinden op de pagina kindercounseling.

Lars20110207 (4).jpg
strik.jpg
Spiegel kijken 1.jpg
Michella20090216 (5).JPG
Zelfredzaamheid vergroten door oefenen strikken of in de spiegel kijken om beter tanden te kunnen poetsen.

Daar waar wij sinds jaren het paard inzetten bij de begeleiding, leerden we de kinderen niet paardrijden, maar werden ze begeleid op een professionele manier waarbij ze hun (gedrags)vaardigheden oefenden met of op het paard om een beter resultaat te behalen en de ontwikkeling te bevorderen. Dit kon individueel zijn of in groepsverband (sociale vaardigheids voltige). De vaardigheden die de kinderen oefenden met hulp van de paarden hadden hun doorwerking op de thuissituatie, op school en in de samenleving.
Wij maakten in de begeleiding met hulp van het paard heel bewust een koppeling naar het dagelijks leven van het kind: “ Hoe kan je wat je nu oefent met het paard gebruiken en thuis, op school en/of bij vrienden inzetten?” Daarbij hebben we zeer goede resultaten behaald.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel de kracht van de motivatie door paarden in het werken aan persoonlijke doelen goed begrijpen. Bij het ROC West Brabant worden Assertiviteits-Faalangsttrainingen gegeven aan eerlingen die het hard nodig te hebben om sterker in hun schoenen te staan. De training bevat verschillende onderdelen zoals RET, kickboksen en adventure. Aan het eind van de training komen de leerlingen drie ochtenden naar De Klimop om met de paarden te werken. Elke keer zien we weer een metamorfose ontstaan bij de leerlingen! Door de positieve feedback van de paarden groeit het zelfvertrouwen met sprongen, soms letterlijk...!

Toen ze begon zei dit meisje: "Ik ga echt geen paard aanraken!" En na 3x een half uur met een paard te hebben gewerkt deed ze dit!
Met sprongen vooruit.jpg

Maar niet alleen met de paarden! Ook de honden hebben een belangrijke rol gespeeld als motivators tijdens het oefenen van vaardigheden en het werken aan doelen met kinderen.

Het overwinnen van watervrees door samen met de honden het water in te gaan
280620125673.jpg

Door de beperkende regelgeving met betrekking tot een PGB hebben we noodzakelijkerwijs onze begeleiding aangepast. We kunnen bij het oefenen in principe geen gebruik maken van de fantastische eigenschappen van onze dieren. Gelukkig vindt de begeleiding nog wel steeds plaats in de natuurrijke omgeving van het A.A.I. centrum en gaan we ervan uit dat de aanwezigheid van de dieren op het terrein al een positief effect heeft op het kind.