Weblog




paardenbegrip Laatste wijziging: 2010-04-25 23:37:04
Dat er een bijzonder contact bestaat tussen kinderen met een ASS en paarden is uiteraard al jaren bekend. Ondanks dat we dat weten uit de literatuur is het zo anders als je het voor je ogen ziet gebeuren.

Uit ervaring weten we dat onze Wiata het paard bij uitstek is om communicatie met kinderen met een ASS op gang te brengen.

Toen bij ons een kind met klassiek autisme werd aangemeld lag de keuze voor het paard voor de hand. Stomverbaasd waren we toen bleek dat Wiata zeer gespannen reageerde toen we het kind op haar rug legden. Het bleek doodsbang! Meestal heeft Wiata in zo'n geval een rustgevende uitwerking op het kind, maar die keer niet. We probeerden nog even in de paddock stappen, maar het kind wilde zo overduidelijk van Wiata af dat we dit honoreerden. We zetten het kind op de grond en lieten het wat rondscharrelen in de paddock. We zeiden tegen elkaar dat Wiata misschien toch niet de goede keuze was geweest. Het plan om Rix in te gaan zetten werd al besproken terwijl we het bontzadel en hoofdstel van Wiata afhaalden. Het kind was inmiddels op het hek van de paddock geklommen. Zodra Wiata haar hoofdstel uit was liep ze naar het kind toe en stootte het heel zachtjes aan met haar neus. Het kind stapte op de grond en draaide zich om naar Wiata. Voorheen nog nooit geÔnteresseerd geweest in welk dier dan ook, begon het nu dit paard zeer aandachtig te bestuderen. Wiata bleef doodstil bij het kind staan, dat voorzichtig met de vingertjes haar vacht onderzocht en zachtjes aan de haartjes onder haar kaak voelde. Opeens ontdekte het de zwilwratten aan haar voorbenen en voelde er voorzichtig aan. Wiata heeft grote zwilwratten omdat ze oud is. Ze waren net in zo'n half los stadium. Nu is het zo dat niemand aan haar zwilwratten mag komen. Als je er al naar wijst begint ze al te stampen. In het verleden heeft de hoefsmid zo'n loszittend stuk wel eens moeten verwijderen met een praam op. Omdat we dit maar niks vonden, lieten we moeder natuur maar haar gang gaan zo lang ze er niet echt last van had. Opeens pakte het kind nog voor we er erg in hadden het loszittende stuk zwilwrat vast en trok het er af. Ons hart sloeg over, maar Wiata bleef doodstil staan!!! We konden onze ogen niet geloven. Maar dat niet alleen: ze boog hoofd en hals over het kind heen en bleef in deze houding met haar ogen dicht staan en liet het kind nogmaals haar zwilwratten en haar hoeven zachtjes betasten. Op het laatst legde het kind de wang tegen Wiata aan en zo bleven ze nog even staan. Hoezo het verkeerde paard uitgekozen?? Wiata leerde ons op haar manier dat we niet te snel moeten oordelen.




aardrijkskunde lerenLaatste wijziging: 2010-04-26 22:14:46
Soms krijgen we samen met een paard dingen voor elkaar die we zonder paard niet voor elkaar zouden krijgen.

Neem bijvoorbeeld topografie leren. Sommige kinderen krijgen dat maar niet goed voor elkaar. Ze missen er gewoon de concentratie voor. Zo ook ťťn van onze cliŽntjes. We besluiten om in de bak de kaart van Europa te tekenen in het zand en met grote pylonen de hoofdsteden en kleine pylonen de andere steden in de landen neer te zetten. Een oud dekbedovertrek is de Noordzee, een waterbak de Middellandse zee. Een hindernisbalk stelt de PyreneeŽn voor en stukken lint de grote rivieren. Als we alles samen met het kind getekend en uitgezet hebben gaan we met het paard door Europa reizen. We lopen van plaats naar plaats, "waden" door zeeŽn en rivieren en "klimmen" over de bergketens. We vertellen het cliŽntje van alles over de plaatsen die het paard passeert. Zo worden druivengebieden ontdekt en komen leuke weetjes over de plaatsen die het paard bezoekt aan de orde. Op het paard komt de fantasie helemaal los! Maar het mooiste is dat de opgedane kennis beklijft en resulteert in een hoog cijfer! Die trots op dat gezichtje, dat was zoooo gaaf! En we hebben een hoop lol gehad tijdens onze Europareis te paard!