Het verhaal van Pauline
Sinds mijn 16e is het mijn droom om het werken met paarden te combineren met het begeleiden van kinderen. Dit is de reden dat ik de opleiding Pedagogiek ben gaan volgen en op zoek ben gegaan naar een stageplek waar het werken met kinderen en paarden wordt gecombineerd. Tijdens mijn tweede schooljaar van de opleiding, die ik volg aan de Hogeschool Rotterdam, heb ik stage gelopen bij De Klimop in Rijsbergen.
Als stagiaire werd ik direct betrokken bij alle activiteiten die op De Klimop plaatsvinden: Het verzorgen en trainen van de paarden, de begeleiding van de kinderen, de verslaglegging rondom de kinderen en het contact met ouders. Na een tijdje mocht ik, onder supervisie van Paulien, een cli�ntje van De Klimop gaan begeleiden.
Op de Klimop wordt oplossingsgericht gewerkt met de kinderen. Dit houdt in dat de nadruk ligt op het oplossen van een probleem van het kind, bijvoorbeeld door het kind nieuwe vaardigheden te leren. Zo heb ik met een cli�ntje gewerkt die het lastig vond om met zijn boosheid om te gaan. Stap voor stap hebben we vaardigheden geoefend, die hem konden helpen om zijn boosheid aan te voelen komen en op een acceptabele manier te uiten. Bij het leren van een nieuw stapje werd telkens ��n van de paarden van De Klimop betrokken. Dit zorgde ervoor dat dit kind met plezier elke week naar De Klimop kwam om nieuwe vaardigheden te oefenen. Ook zorgden de paarden ervoor dat hij meer inzicht kreeg in zijn eigen gedrag. Zij maakten hem duidelijk: �Als jij zo boos bent, blijven wij liever uit de buurt�, zonder hem daarbij te veroordelen: Zodra hij zijn gedrag of intentie kon aanpassen, waren de paarden direct weer bereid om voor en met hem te werken. Het was bijzonder om te zien hoe dit jongetje zijn gevoel steeds beter duidelijk kon maken aan de paarden, terwijl hij dit richting mensen moeilijk vond.
Elk kind dat bij De Klimop wordt begeleid, krijgt een eigen �boek�: het �ik-voel-me-goed-boek�. Hierin beschrijft het kind elke keer wat het goed kon tijdens de sessie, wat hij het leukst vond en wat hij heeft geleerd. De begeleiders van de kinderen voegen daar foto�s van de succeservaringen van het kind aan toe. Het boek mag elke keer mee naar huis. Op die manier kan het kind zijn succeservaringen thuis nog herinneren en aan anderen laten zien. Dit versterkt de kracht van de begeleiding.
Door mijn stageperiode bij De Klimop ben ik nog meer overtuigd geraakt van de meerwaarde van paarden als ondersteuning bij de begeleiding van kinderen (en volwassenen). Aankomend schooljaar zal ik gaan afstuderen. Ook mijn afstudeerscriptie zal gaan over deze bijzondere manier van begeleiden. Zo komt mijn droom stap voor stap dichterbij..
Het verhaal van Iris
Hoi allemaal! Ik ben Iris van den Bemd, 20 jaar, derdejaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de Universiteit van Utrecht. In het derde jaar is stage op mijn opleiding niet verplicht, maar wel een keuzevak, en ik wist meteen dat ik daarvan gebruik wilde maken! Van oktober t/m december 2012 heb ik dus met veel plezier stage gelopen op De Klimop.
Ik rijd zelf sinds mijn 8e paard en ben al mijn hele leven een groot dierenliefhebber. Op de manege kwam ik in aanraking met paardrijden voor gehandicapten, en toen ben ik me een beetje gaan verdiepen in de invloed die dieren kunnen hebben op mensen. Uit de bibliotheek had mijn moeder al jaren geleden een foldertje van De Klimop meegenomen, die ik altijd heb bewaard omdat ik het zo interessant vond. Toen ik dus te horen kreeg van de mogelijkheid tot stage, was De Klimop de locatie die me als eerst te binnen schoot. Ik kreeg vrijwel meteen een hele enthousiaste reactie van Paulien en ik dacht: Dit zit wel goed!
In de toch vrij korte periode dat ik stage heb gelopen op De Klimop, heb ik verschrikkelijk veel geleerd over het omgaan met de verschillende soorten kinderen en de methoden die gebruikt worden. Ook heb ik veel kunnen zien hoe de paarden en de honden positieve effecten hadden op de kinderen. Op het gebied van paarden heb ik bijvoorbeeld veel geleerd over dat het paard je een spiegel kan voorhouden met je eigen emoties, gedragingen en houding, en op wat voor manier ze emotioneel betrokken bij je zijn. Bij de honden zag ik hoe kinderen opbloeiden door lekker met ze te dollen en ze commando�s te geven, die gewillig uitgevoerd werden. Super om te zien!
Paulien is bovendien een geweldige vrouw, die supergoed omgaat met de kinderen en de paarden, veel humor heeft en soms ineens hele spontane idee�n voor activiteiten heeft. Ik heb enorm veel van haar geleerd en ik ben haar heel dankbaar dat ik deze stageperiode bij haar mocht meemaken! Ook heb ik veel geleerd van Kim en Hanne en met hen heb ik ook veel lol gehad.
Kortom, ik vond het een geweldige leerzame ervaring om op deze plaats met deze mensen stage te mogen lopen, en ik heb bijzonder veel geleerd over het werken met de kinderen en de dieren. Een onvergetelijke periode!
Het verhaal van Hanne
Mijn naam is Hanne ferson. Ik heb op De Klimop mijn laatste stage gelopen, vlak voor het afstuderen als bachelor in de Orthopedagogie, wat te vergelijken is met de opleiding SPH. Deze stage was voor mij een �buitenlandse stage�, aangezien ik uit Belgi� kom. Ik heb paarden altijd bijzonder gevonden en, ondanks mijn relatief weinige ervaring ermee, vond ik het fantastisch dat ik het werken met kinderen en jongeren kon combineren met paarden. Het spreekt voor zich dat ik hier enorm veel heb bijgeleerd. Ik heb kinderen met ieder hun eigenheid leren begeleiden, ik heb de paarden en honden daarbij kunnen inzetten, ik heb veel over paarden bijgeleerd� er zijn duizend dingen die ik kan opnoemen. Wat mij heel erg interesseerde, was het oplossingsgericht werken. In Belgi� doet deze gedachtestroom zijn opmars, maar ik merkte dat dit hier al helemaal ingeburgerd is. Ik voelde me goed bij het oplossingsgericht werken en kreeg van Paulien de kans om dit ook naar mijn hand te zetten. Ook het delen van kennis met andere stagiaires en samenwerken met Kim, Iris en Annemarie vond ik bijzonder leerrijk. Ik had op De Klimop echt het gevoel dat ik, ongeacht of ik nu veel dingen wel wist of nog niet wist, gewaardeerd werd om wie ik ben en wat ik doe. Er bestonden geen fouten, alleen leermomenten! Ik heb echt een heerlijke tijd beleefd met dit team, met veel grappige momenten waarbij we allemaal in een deuk lagen.
Maar hoeveel en wat ik eigenlijk geleerd heb, merk ik vooral nu, nu ik als opvoedster aan de slag ben in een leefgroep met volwassenen met een mentale beperking. Door stage te lopen op De Klimop ben ik de opvoedster die ik nu ben. Ik sta sterk in mijn schoenen en ben heel zelfzeker. Ik ken mijn sterktes en zwaktes heel goed en probeer mezelf continu bij te sturen. Ik ben erg dynamisch in omgang met de personen en ik merk heel goed dat ik een groot deel van het oplossingsgericht werken gebruik in de begeleiding van de personen. Dit alles heb ik echt aan Paulien te danken. Ik ben haar enorm dankbaar voor alles wat ze met bijgeleerd heeft, voor de tijd die ze in mij gestoken heeft en de zelfstandigheid die ik gekregen heb. Ik ben er zeker van dat ik niet die sterke persoon zou zijn die ik nu was als ik Paulien niet ontmoet had. Het lijkt wel alsof ik zelf onbewust ook aan de slag ben gegaan met de inhouden van de begeleidingssessies die ik aan de cli�nten gaf. Paulien is dan ook een inspirerende vrouw met een prachtkarakter. Ze weet wat ze wil en gaat er gewoon voor! Haar manier van begeleiden van kinderen, haar omgang met paarden en haar altijd vrolijke spontaniteit,� ze heeft echt een bijzondere plaats in mijn hart gekregen!
Tijdens mijn stage vertelde Paulien dat ze nadat Wiata was overleden Rix een veulentje wilde laten krijgen om Rix’ zorginstinct wakker te roepen. Aangezien het in deze crisistijd eigenlijk niet verstandig is om een veulen te fokken omdat je het aan de straatstenen niet kwijt kan, had ze van het plan afgezien. Nou wil ik in de toekomst graag een paard voor mezelf dus werd besloten dat ik het veulen van Rix zou krijgen!! Inmiddels heb ik al een huis met land erbij….dus een veulen is welkom. En als er een veulen van komt, zal dat zeker en vast op deze website worden geplaatst!