A.A.I centrum De Klimop is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur en op zaterdagen tussen 09:30 en 15:30 (even weken) of 09:00 en 15:00 (oneven weken). Begeleiding aan kinderen die zijn uitgevallen op school wordt in principe gegeven tussen 9.00 en 14.45. Begeleiding aan kinderen die het nodig hebben om een duwtje in de goede richting te krijgen, wordt daar waar het mogelijk is, in overleg met school in schooltijd gegeven. De ervaring heeft geleerd dat bij 67% van de kinderen die bij De Klimop komen voor een ontwikkelingshulpvraag, ook de schoolprestaties meetbaar verbeterden door de begeleiding op De Klimop. Het werken in schooltijd levert aantoonbaar zoveel op, dat dit de paar uur die ze op school missen ruimschoots compenseert.
In schoolvakanties zijn we op vooraf aangegeven dagen open en ouders kunnen aangeven of ze van deze dagen gebruik willen maken om hun kind naar De Klimop te laten komen. Op zondag is De Klimop gesloten.
Een kind wordt doorgaans bij ons aangemeld via telefonisch contact. De medewerker die u aan de lijn heeft, zal samen met u het aanmeldformulier doornemen en invullen. U kunt ook een aanmeldformulier invullen via de contactpagina.
Wanneer uw kind is aangemeld voor dagopvang thuiszittende kinderen, begeleiding of kindercounseling, dan kunt u vrijblijvend een afspraak maken om eens kennis te maken en rond te kijken op De Klimop. Indien er een jeugdprofessional betrokken is bij de aanmelding, vinden wij het prettig als zij/hij bij de kennismaking aanwezig zou kunnen zijn.
Kennismaken met de locatie en de aard van het werk
Als u na het kennismakingsbezoekje vindt dat de manier van werken op De Klimop past bij uw kind, dan wordt er een vervolgafspraak gemaakt voor een intakegesprek. Afhankelijk van wat u het prettigst vindt, kan de intakevragenlijst vooraf naar u toegestuurd worden zodat u een idee krijgt wat wij graag van u willen weten om samen met u een duidelijke hulpvraag te formuleren. Wanneer u vooraf de intakevragenlijst invult, vergemakkelijkt dat het intakegesprek zelf, omdat de betrokken medewerker de vragen ook voor het gesprek door heeft kunnen nemen. Tijdens het intakegesprek wordt samen met u gekeken op welke dag en tijd uw kind het beste kan komen. Gemiddeld duurt een intakegesprek anderhalf uur.
Nadat de intake is afgenomen, haalt de betrokken medewerker de belangrijkste hulpvraag uit de vragenlijst. In het geval van verwijzing door een jeugdprofessional van een gemeente, zullen de doelen die in het gezinsplan of plan van aanpak geformuleerd zijn, mede leidend zijn in de bepaling van de hulpvraag en de daaraan gekoppelde doelen. Dan volgen er 3 observatiesessies, waarin de betrokken medewerker beoordeelt of de hulpvraag die uit de intake naar voren is gekomen het beste aansluit bij de hulpvraag die uw kind tijdens de sessies laat zien. Na de observatieperiode wordt de hulpvraag definitief vastgesteld en, indien er sprake is van ZIN of een PGB, afgestemd op de indicatie van uw kind.
Wanneer we te maken hebben met de arrangementssystematiek van de 9 samenwerkende gemeenten van West-Brabant West (Bergen op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woendrecht en Zundert), dan kan de zorgverlening pas van start gaan als het arrangement door de gemeente is goedgekeurd. Voor kinderen uit die gemeenten zijn observatiesessies niet mogelijk, omdat in het arrangement doelen moeten worden geformuleerd. Voor kinderen uit deze gemeenten voorzien we in een meeloopdag of – sessie. Is deze bij alle partijen bevallen, dan wordt direct een arrangement opgesteld, dat is gebaseerd op het gezinsplan en de intake. Aangezien beiden samen met de wettelijke vertegenwoordigers van het kind zijn opgesteld en de inhoud daarvan bij hen bekend is, stellen wij het arrangement zelfstandig op en leggen het dan ter goedkeuring aan hen voor. Pas als de wettelijke vertegenwoordigers het arrangement ondertekend hebben, kunnen wij het ter goedkeuring naar de gemeenten sturen. Zodra de gemeente hun goedkeuring hebben gegeven, krijgen wij een startsein voor de zorgverlening.
In het zorgplan worden de volgende zaken duidelijk omschreven:
Wanneer u het eens bent met het zorgplan en de daarin geformuleerde doelen, tekenen we samen met u de zorgovereenkomst waarin o.a. de volgende zaken aangegeven worden:
Na een periode van ongeveer twee à drie maanden volgt een eerste evaluatie. Tijdens de evaluatie wordt bekeken welke doelen behaald zijn en welke bijgesteld dienen te worden. Ook kan blijken dat er zich een nieuwe hulpvraag aandient, zodat de doelen aangepast kunnen worden aan de nieuwe situatie. Belangrijk in de evaluatie is, dat de hulpvraag van het kind centraal blijft staan.
Wanneer een jeugdprofessional betrokken is bij het zorgtraject van uw kind, zal deze persoon betrokken worden bij de evaluaties.
Een vast terugkerend gegeven binnen de A.A.I. op De Klimop is het Ik-Voel-Me-Goed-Boek. Het boek is bedoeld om alle fijne en leuke momenten die het kind tijdens een sessie beleeft vast te leggen met als doel dat het kind het fijne gevoel van die momenten weer op kan roepen als het in een andere situatie in het boek bladert. Ieder kind krijgt in de observatieperiode een ik-voel-me-goed-boek dat het zelf zo mooi mag versieren als het zelf wil. Elke sessie doen we een blaadje in het boek. Daarop schrijven we wat het kind tijdens de sessie gedaan heeft, wat het kind het beste kon tijdens de sessie en wat het kind het leukste gevonden heeft. Behalve dat deze evaluatie goed is voor het kind, is het ook leuk voor ouders of begeleiders om te lezen wat er tijdens de sessie is gebeurd.
Als er tijdens de sessie foto’s zijn gemaakt, krijgt het kind later de foto’s van de sessie. De herinnering aan de fijne momenten wordt dan met behulp van beeldmateriaal extra versterkt.
Voorbeelden van ik-voel-goed-boek en kaartjes trekken
De aanpak van probleemgedragingen of ontwikkelingsstoornissen tijdens de sessies is gebaseerd op een aantal belangrijke stromingen binnen de pedagogiek en psychologie. In de begeleiding en counseling gebruiken we elementen uit onderstaande theorieën:
Voorbeelden van onze werkwijzen
Rapportages
Van elke sessie wordt een korte rapportage gemaakt in ONS. ONS is een beveiligd dossier waarin we alle gegevens van de kinderen die bij ons komen bijhouden. Indien er behoefte aan is, kan deze rapportage altijd ingezien worden via een link naar CarenZorgt, een onderdeel van ONS. De dagrapportages worden vooral gebruikt bij het maken van de driemaandelijkse evaluatie. Deze evaluatie van het zorgleefplan wordt samen met ouders of begeleiders besproken en na goedkeuring door beide partijen ondertekend. Indien nodig kunnen samenvattingen van de rapportages en de zorgleefplannen gebruikt worden bij de een herindicatie van het PGB. Ook zijn de rapportages van belang bij het bespreken van de voortgang van de zorg als de zorg wordt afgenomen op basis van de Jeugdwet, zodat goed kan worden bepaald of alle doelen van het arrangement zijn behaald.